ОБЕРЕЖНО: ШАХРАЇ ВИДАЮТЬ СЕБЕ ЗА МЕДПРАЦІВНИКІВ ДЛЯ ВИКРАДЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ
Останніми днями в інформаційному просторі поширюється інформація про те, що лікарі та медсестри зв’язуються з пацієнтами та запитують підтвердження на ті чи інші дії лікаря в електронній системі охорони здоров'я (ЕСОЗ).
Чи можуть медичні працівники телефонувати пацієнту для підтвердження дій в ЕСОЗ?
Так, існують випадки, коли лікарю необхідно отримати підтвердження певної інформації від пацієнта. Це можна зробити без особистого візиту до лікаря.
Зокрема, лікар може зателефонувати або зв’язатися через месенджери в разі:
- якщо під час верифікації персональних даних пацієнта виявлено помилку або неточність – лікар уточнить інформацію телефоном і, за потреби, внесе зміни. Для цього пацієнт має повідомити лікарю код підтвердження з SMS;
- інших випадків, передбачених системою ЕСОЗ.
Важливо: у ЕСОЗ не передбачено жодної “тимчасової перереєстрації” та її підтвердження через SMS.
Як діяти, якщо вам телефонує нібито медичний працівник?
- Переконайтеся, що телефонує саме ваш сімейний лікар або його представник (реєстратор медзакладу, медична сестра чи брат).
- Якщо це дійсно ваш лікар, обговоріть із ним причину підтвердження даних. Перевірте свої SMS-повідомлення та Viber від відправника “ESOZ” і назвіть лікарю відповідний код.
- Якщо ви сумніваєтеся, запитайте, з якого медичного закладу вам телефонують, і зателефонуйте туди самостійно, використовуючи офіційний номер із сайту лікарні.
- Якщо маєте додаткові сумніви, зверніться до свого сімейного лікаря особисто.
Пам’ятайте: справжній медичний працівник ніколи не проситиме вас надати банківські паролі чи фінансові дані.
У яких випадках пацієнт отримує SMS від ЕСОЗ?
- при реєстрації або оновленні персональних даних – для підтвердження введених даних і номера телефону;
- при підписанні декларації з лікарем – для підтвердження вибору лікаря;
- при створенні плану лікування хронічних захворювань – для підтвердження його формування;
- при запиті доступу лікаря до медичних записів пацієнта;
- при отриманні електронного направлення;
- при формуванні електронного рецепта;
- при створенні медичного висновку про тимчасову непрацездатність (електронного лікарняного).
Національна служба здоров'я України звернулася до Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки, а також до проєкту BRAMA щодо спростування неправдивих повідомлень і пояснення випадків, коли лікар може телефонувати пацієнту для підтвердження даних.