КОНСУЛЬТАЦІЯ ФАХІВЦЯ НА ЗАПИТ ВЧИТЕЛІВ
7 січня 2025 року фахівець(консультант) Комунальної установи «Путивльський інклюзивно-ресурсний центр» Путивльської міської ради Сумської області Ольга СМІЛИК провела групову консультацію для вчителів початкових класів Путивльського ліцею №2 ім. Г. Я. Базими з теми : «Дислексія у молодших школярів».
Дислексія – це специфічний розлад навчання, що впливає на здатність особи читати, писати та розуміти текст. Такий розлад має нейробіологічне походження, характеризується труднощами з фонологічною обробкою мовлення та є критичним аспектом навчання читанню. Термін «дислексія» походить від грецьких слів «dys» (важко) та «lexis» (слово), описуючи труднощі зі словами, з якими стикаються люди, що страждають на цей розлад. Хоча дислексія не впливає на інтелектуальні здібності, вона може вплинути на академічні досягнення та самооцінку людини.
Причини виникнення:
- Генетична схильність.
- Нейробіологічні фактори.
- Проблеми під час вагітності та пологів.
- Ранні порушення мовленнєвого розвитку.
Вплив зовнішніх факторів
Симптоми дислексії можуть відрізнятися залежно від віку, особливостей організму та індивідуального рівня розвитку. Вони варіюються від труднощів з освоєнням мовленнєвих навичок у ранньому дитинстві до проблем з читанням, письмом і мовленням у дорослому віці. Ось деякі з найбільш поширених симптомів дислексії: у ранньому віці це затримка у мовленнєвому розвитку, у шкільному віці-труднощі з читанням на відповідному віковому рівні, у дорослих- труднощі з читанням, соціальні та емоційні симптоми.
Діагностика:
- Збір анамнезу.
- Оцінка мовленнєвих навичок.
- Психологічне тестування.
- Аналіз читання та письма.
Нейропсихологічне оцінювання
Важливо враховувати, що процес діагностики повинен бути індивідуальним та проводитися кваліфікованими фахівцями, такими як педагоги-психологи, логопеди або нейропсихологи. Точна діагностика є ключем до розробки ефективного плану освітнього адаптування, який допоможе максимізувати потенціал людини з дислексією.
Корекція :
- Індивідуалізовані навчальні плани.
- Логопедична терапія.
- Технологічні засоби навчання.
- Тренінги з навичок компенсації.
- Психологічна підтримка.
- Підтримка сім’ї та освітні семінари.
Профілактика :
- Раннє втручання.
- Посилення фонологічної обробки.
- Залучення батьків до навчального процесу.
- Навчання вчителів та спеціалістів.
- Адаптація навчального середовища.
- Підтримка здоров’я через харчування та вітаміни.
По закінченню фахівець-логопед з багаторічним стажем Ольга Смілик надала кваліфіковані відповіді на питання.