ЕТАПИ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
Для всіх батьків важливо розуміти, як розвивається дитина у різному віці. Це допоможе в правильному оцінюванні дитячих здібностей на відповідному життєвому етапі, у правильному і гармонійному розвитку.
На кожній стадії розвитку дитини ключовими параметрами є наступні показники:
- зорові і слухові реакції;
- емоційні реакції;
- рухові здібності;
- моторика рук;
- розвиток мовлення;
- придбання різних навичок, умінь.
Розвиток дитини від народження: новонароджена дитина
У різні періоди життя малюки розвиваються різними темпами. Якщо брати період від 0 до 12 місяців, то етапи розвитку новонароджених (немовлят до 1 місяця) обчислюються днями, тижнями. Важлива відмінна особливість цього періоду – більш високий розвиток слухового і зорового сприйняття у порівнянні з руховим. Що стосується емоційних реакцій, то вони завжди негативні, але саме тому мама може зрозуміти, коли з дитиною щось не так (вона мокра, хоче їсти, болить животик і т.д.)
Перші 10 днів життя
Батьки цікавляться, коли діти починають бачити і чути. Так ось, новонароджена дитина вже в перші дні свого життя:
- реагує на різкі звуки поза полем її зору (блимає, здригається);
- намагається стежити за рухомим предметом на відстані до 40-50 см від обличчя;
- виконує трохи загальмовані, не плавні (стрибкоподібні) рухи.
З 10 по 20 день життя
- малюк на кілька секунд фіксує погляд на нерухомому предметі, що знаходиться в полі зору (до 50 см від очей);
- зосереджується на гучному звуці (завмирає на 10-15 секунд).
У 4 тижні (1 місяць)
- дитина вже плавно стежить за рухомим в полі зору предметом;
- може довго прислухатися до голосів дорослих, звуків, що видає брязкальце;
- реагує посмішкою на звернення батьків;
- кілька секунд (5-20) утримує головку піднятою в положенні лежачи на животі;
- у відповідь на звернену до неї розмову намагається видавати звуки.
Розвиток дитини по місяцях від 1 до 6 місяців
На цьому етапі відбуваються серйозні зміни в розвитку зорового і слухового сприйняття, емоційних реакцій і рухових функцій немовляти. Дитина вчиться впізнавати батьків, проявляти радість, починає виконувати перші спрямовані рухи. Розвивається її сенсорне сприйняття, починає тренуватися моторика і координація.
Як розвивається дитина до півроку? Розглянемо основи типового розвитку немовлят по місяцях.
У 2 місяці
- немовля може довго дивитися (спостерігати) на цікавий для нього нерухомий і рухомий предмет;
- намагається визначити напрямок звуку – повертає голову в пошуку його джерела;
- проявляє зацікавленість і посміхається, побачивши інших дітей;
- видає спонтанні звуки.
- У 3 місяці
- малюк стає жвавим, коли дорослі з ним розмовляють;
- здатний досить довго (до 40 секунд) утримувати увагу на статичному або рухомому предметі, на обличчі людини, яка з ним говорить;
- при випадковому контакті з іграшкою над ліжечком виявляє до неї інтерес, намагається вхопити її пальцями і при цьому стежить за рухом руки;
- у положенні лежачи на животі піднімає не тільки голову, але і передпліччя, тримає їх в такому положенні до 2,5 хвилин;
- близько хвилини може спиратися всією стопою із зігнутими ногами об тверду поверхню (за підтримки дорослих);
- у вертикальному положенні (на руках дорослих) добре тримає голову.
У 4 місяці
- дитина впізнає маму, тата;
- пильно дивиться на батьків в очікуванні уваги, а коли мама (тато) заговорить з ним, проявляє радість (посміхається, лепече, тягнеться на руки), проявляє негативні емоції, коли батьки відходять від дитини;
- визначає напрямок звукових подразників, коли знаходить очима джерело звуку, затримує на ньому погляд до 10 секунд;
- вивчає очима предмети, іграшки, що зацікавили, досліджує їх на дотик;
- у періоди бадьорості часто пожвавлюється, посміхається, сміється, реагуючи на звернену до неї мову, побачивши іншу дитину;
- виконує спрямовані хапаючи рухи (тримається за пляшку, груди матері під час годування).
У 5 місяців
- дитина впізнає і розрізняє людей по обличчях – радіє, коли бачить маму, тата інших близьких, насторожується, побачивши сторонніх;
- не тільки впізнає голоси близьких людей, а й відчуває інтонацію, реагує відповідно;
- може довго лежати на животі з опорою на лікті;
- перевертається зі спини на живіт і назад;
- не тільки реагує на інших дітей, але і взаємодіє з ними – лепече, бере іграшку з рук іншого малюка;
- цілеспрямовано бере предмети (іграшки) з рук дорослих і довго утримує їх в руці;
- за підтримки може стійко триматися на ногах кілька хвилин;
- довго белькоче;
- повільно їсть, добре відкриває рот, щоб взяти їжу з ложки (знімає їжу губами).
- Розвиток дитини у піврічному віці
- відгукується на своє ім’я, знає імена оточуючих;
- впевнено бере до рук предмети, перекладає їх з руки в руку;
- повернувшись зі спини на живіт, починає повільно пересуватися, переставляючи руки і підтягуючи тіло (підповзаючи) у напрямку до об’єкта, що цікавить;
- починає лепетати (вимовляти склади), уважно слухає мову дорослих і намагається повторити за ними звуки;
- п’є з чашки, добре їсть з ложки.
Етапи росту і розвиток дитини 6-9 місяців
- У період з півроку до 9 місяців дитина активно розвиває мовні, рухові здібності, набуває безлічі цінних навичок.
До 7 місяців
- дитина активно грає з іграшками;
- пересувається поповзом у будь-якому напрямку;
- тривало лепече, видаючи і повторюючи окремі склади;
- коли батьки запитують, де знаходиться знайомий предмет, обертається у напрямку його розташування.
У 8 місяців
- з інтересом довго спостерігає за діями інших дітей, емоційно реагує на іншу дитину – белькоче, сміється;
- самостійно сідає, лягає, впевнено сидить, піднімається на ноги, стоїть і переступає з ноги на ногу, тримаючись за опору;
- наслідуючи дорослих, опановує нові навички – катає м’яча, піднімає кришку каструлі;
- демонструє вивчені раніше дії («до побачення», «ладусі»);
- чітко вимовляє різні склади;
- може їсти самостійно, тримаючи хліб (яблуко) в руці.
У 9 місяців
- багато рухів, дій, а також звуків, складів повторює за дорослими;
- використовує предмети відповідно до їх призначення;
- цілеспрямовано йде, тримаючись за опору, у напрямку предмета, який зацікавив;
- самостійно п’є з чашки;
- коли батьки просять знайти знайомий предмет, може відшукати його, навіть якщо предмет стоїть не на звичному місці;
- дитина готова до висаджування на горщик і формування навичок охайності.
Як розвивається дитина з 9 місяців до 1 року
Діти розвиваються в індивідуальному темпі. Одні малюки у 9 місяців вже роблять перші кроки, інші пересуваються лише в ходунках, треті – повзають. Ми ж наводимо середні показники для дітей певного віку.
У 10 місяців
- дитина сама або на прохання дорослих демонструє опановані раніше дії;
- тримаючись за руку або за поруччя, може підніматися/спускатися по сходах;
- на прохання батьків («дай», «принеси») знаходить і дає різні предмети;
- прислухаючись до мови дорослих, вивчає нові склади.
У 11 місяців
- малюк вибірково реагує на зустріч в різними дітьми – радіє або проявляє невдоволення;
- активно опановує нові дії і повторює їх на прохання дорослих;
- раніше вивчені дії демонструє без наслідування, на усне прохання;
- стоїть без підтримки, робить перші кроки;
- вчиться диференціювати предмети по групах (машинки, ляльки);
- опановує перші прості слова-позначення (дай, мяу, киць-киць).
Розвиток дитини до року (до 12 місяців)
- дитина починає грати з іншими дітьми;
- впізнає близьких людей на фотографіях;
- диференціює предмети за формою (м’ячик, кубик);
- стоїть і ходить самостійно, при ходьбі чергує кроки;
- розуміє сенс заборони «не можна» і реагує на неї зупинкою забороненої дії;
- з легкістю повторює за дорослими нові склади, має в лексиконі близько 10 простих слів;
- самостійно бере зі столу руками посуд, ставить його на стіл, п’є з чашки.
Розвиток дітей до 2 років і старше
У цей період фізичні і розумові здібності дитини розвиваються стрімкими темпами, особливо після півтора років.
У 15 місяців (1 рікі 3 місяці)
- дитина розуміє вже багато слів;
- може виконувати якнайменше 3 види завдань дорослого;
- розмовляє, використовуючи, як дитячий лепет, так і вивчені повноцінні слова;
- розуміє поняття розміру, може вказати, який предмет більший, який менший, якщо різниця між габаритами 3 і більше см;
- може довго ходити без відпочинку;
- вміє присідати, нахилятися, задкувати і повертатися;
- їсть самостійно ложкою тверду їжу;
- в іграх використовує набуті навички, виконує раніше опановані дії без підказки.
У 1,5 року
- вміє групувати предмети за загальними ознаками;
- розрізняє 3-4 різних форми предметів;
- переступає через невеликі пороги, перешкоди приставним кроком;
- сама їсть ложкою рідку їжу;
- замість спрощених визначень використовує справжні назви предметів.
1 рік 9 місяців
- дитина використовує в розмові слова і короткі речення з 2-3 слів;
- може провести порівняння трьох-чотирьох предметів за розміром;
- самостійно ходить по невеликій поверхні, розташованій вище рівня підлоги;
- частково може зняти з себе одяг без сторонньої допомоги;
- будує прості конструкції з кубиків;
- розуміє прості розповіді дорослих по картинках, відповідає на питання, дивлячись на картинку.
У 2 роки
- здатна сприймати короткі розповіді дорослих без картинок;
- говорить реченнями з 3 слів, використовуючи при цьому займенники і визначення (прикметники);
- переступає через перешкоди звичайним кроком;
- розрізняє 3-4 кольори;
- може частково одягатися без сторонньої допомоги;
- здійснює декілька послідовних дій (підготовка до сюжетних ігор).
У 2,5 року
- дитина говорить довгими реченнями (3 і більше слів), ставить прості питання;
- грає в сюжетні ігри;
- будує прості сюжетні конструкції і дає їм назву;
- може сама надягати на себе одяг, взуття, але поки не вміє зав’язувати шнурки, застібати ґудзики;
- вибирає фігури однієї форми або кольору за зразком;
- переступає через високі перешкоди (20-30 см).
У 3 роки
- дитина ставить складні питання;
- в іграх виявляються сюжетно-рольові елементи;
- використовує різні побутові предмети, серветки за призначенням без підказки;
- ліпить прості вироби, малює прості малюнки, дає назви предметам творчості;
- правильно сортує предмети за формами, кольорами, збирає нескладну мозаїку;
- переступає через високі перешкоди (30-40 см);
- одягається і взувається самостійно, за допомогою дорослих застібає ґудзики і зав’язує шнурки.
Вік дитини від народження до 3 років вважається одним з найважливіших у розвитку головного мозку, психічному і фізичному розвитку дитини.
Щоб дитина розвивалася правильно, щоб виростити її здоровою, педіатри рекомендують батькам дотримуватися таких правил:
Правильне збалансоване харчування. Їжа має бути натуральною, багатою всіма необхідними мінералами, вітамінами. Важливо також вводити продукти в раціон малюка поступово, відповідно до віку, дотримуючись рекомендацій лікарів.
Своєчасна вакцинація. Щеплення допоможуть формуванню імунітету, захистять дитину від небезпечних захворювань.
Категоричне табу на самолікування. Незалежно від серйозності симптоматики не можна давати дитині будь-які ліки, використовувати засоби народної медицини без призначення лікаря. Самолікування в деяких випадках небезпечніше, за саме захворювання.
Фізичні навантаження і режим дня. Зарядка, спортивні гуртки, активні ігри, а також повноцінний здоровий сон і щоденні тривалі прогулянки на свіжому повітрі мають важливе значення для правильного розвитку дитини. Вони корисні для імунітету, хорошого самопочуття і навіть для хорошого настрою малюка.
Заборона на гаджети. Або, принаймні, мінімальний доступ до продукції цифрової індустрії. Гаджети негативно впливають на незміцнілу нервову систему малюка, пам’ять, когнітивні здібності, увагу, зір, розвиток опорно-рухового апарату. Можна використовувати смартфон (планшет) з метою розвитку, навчання, але не можна використовувати їх для розваги дітей у вільний час.
Здорова атмосфера. Вдома необхідно підтримувати порядок, регулярно проводити вологе прибирання, провітрювання, але не слід створювати стерильні (тепличні) умови.
Для гармонійного розвитку не менш важливі:
- сприятлива емоційна атмосфера в сім’ї;
- спілкування;
- спільне проведення часу;
- розвивальні ігри;
- ігри з іншими дітьми.
Місія кожного з батьків – виростити дитину здоровою і щасливою. Щоб досягти цієї мети потрібно дотримуватися рекомендацій педіатрів, оточити дитину любов’ю і турботою, створити умови для її розвитку і стати для неї найкращим прикладом для наслідування, адже маленькі діти в усьому намагаються бути схожими на маму і тата.
Джерело: https://www.amelsmart.com/etapi-rozvitku-ditini/