МІЖПІВКУЛЬНА ВЗАЄМОДІЯ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ДИТИНИ
Розвиток головного мозку дитини починається внутрішньоутробно і активно триває після народження.
За дослідженнями фізіологів права півкуля головного мозку - гуманітарна, образна, творча – відповідає за тіло, координацію рухів, просторове зорове сприйняття. Ліва півкуля головного мозку – математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична – відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку цілей і побудову програм. Єдність мозку складається з діяльності двох півкуль, тісно пов'язаних між собою системою нервових волокон (мозолисте тіло).
Мозолисте тіло (міжпівкульні зв'язки) знаходиться між півкулями головного мозку в тім'яно-потиличній частині і складається з двохсот мільйонів нервових волокон. Воно необхідне для координації роботи мозку і передачі інформації з однієї півкулі в іншу.
Порушення мозолистого тіла спотворює пізнавальну діяльність дітей. Якщо порушується провідність через мозолисте тіло, то провідна півкуля бере на себе велике навантаження, а інша блокується. Обидві півкулі починають працювати без зв'язку. Порушується просторова орієнтація, адекватне емоційне реагування, координація роботи зорового і слухового сприйняття з роботою моторики руки. Дитина в такому стані не може читати і писати, сприймати інформацію на слух або очима.
Значну частину кори великих півкуль мозку людини займають клітини, пов'язані з діяльністю кисті рук, особливо її великого пальця, який, у людини протиставлений всім іншим пальцям.
Основний розвиток міжпівкульних зв'язків формується у дівчаток до 7-ми років, у хлопчиків до 8-ми - 8,5 років. Удосконалення інтелектуальних і розумових процесів необхідно починати з розвитку рухів пальців і тіла. Розвиваюча робота повинна бути спрямована від рухів - до мислення, а не навпаки.
Міжпівкульна взаємодія – особливий механізм об'єднання лівої і правої півкуль головного мозку в єдину цілісно працюючу систему. Ця взаємодія є основою не тільки для функціонування вищих психічних функцій людини, а й повноцінного інтелектуального розвитку в цілому. Таким чином, розвиток міжпівкульних зв’язків та їх синхронної роботи позитивно впливає на розвиток вищих психічних функцій – покращується розумова діяльність, поліпшується пам’ять та увага, полегшується процес читання і письма.
Існують спеціальні вправи для розвитку міжпівкульної взаємодії. Ці вправи провокують збудження певної ділянки мозку і вмикають механізм об’єднання думки і рухів. Завдяки цьому інформація сприймається більш цілісно, природно та краще запам’ятовується й аналізується. Вправи також сприяють розвитку координації рухів і психофізичних функцій.
Як правильно виконувати завдання?
Вправи необхідно проводити щодня. Спочатку дітям з раннього віку необхідно виконувати пальчикові ігри від простого до складного. Після того, як діти навчилися виконувати пальчикові ігри з п'яти років, даємо комплекс пальчикових кінезіологічних вправ, що складаються з трьох положень рук, послідовно змінюють одна одну. Дитина виконує разом з дорослим, потім - самостійно по пам'яті. Вправа виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім двома руками разом. Дорослий пропонує дитині допомагати собі командами ("кулак-ребро-долонь"), вимовляючи вголос або про себе.
Дуже корисною і цікавою вправою для дітей буде малювання двома руками одночасно. Ця вправа добре розвиває праву і ліву півкулі, допомагає їм працювати синхронно, а також допомагає формувати графомоторні навички, які є особливо актуальними для розвитку навичок письма і зорового спостереження. Завдання необхідно виконувати обома руками одночасно, не відриваючи олівець від паперу та малювати один елемент одночасно. Листок паперу із завданням краще прикріпити до столу або стіни, для зручності.