ПОРАДИ ПЕДАГОГАМ
Організація навчання та виховання дітей із навчальними труднощами.
Школярі з навчальними труднощами не готові до навчання в школі, так як у них не сформовані знання, уміння та навички, необхідні для засвоєння шкільної програми. У результаті діти не здатні опанувати читання, письмо, рахунок без кваліфікованої допомоги. Викликає утруднення дотримання норм поведінки, прийнятих у школі. Ослаблена нервова система тільки погіршує ці труднощі. Воєнні дії в країні, дистанційне навчання, швидке стомлення, зниження працездатності, нездатність завершити розпочату справу, яскраво характеризують школярів із навчальними труднощами. Багато хто з таких дітей мають проблеми із зоровим, слуховим і тактильним сприйняттям.
Діти мають бідний словниковий запас, граматичні конструкції носять примітивний характер, велика кількість помилок синтетичного плану (злиття кількох слів, невміння визначати межі речень). Темп читання у дітей дуже повільний, відстає від норми на 15–20 слів на хвилину. Багато робиться помилок: заміни, пропуски і перестановки букв, складів, ковтання закінчень, змішування граматичних форм. Читання монотонне, інтонаційно недиференційоване. Письмові роботи виконані неохайно, з великою кількістю виправлень.
Особлива трудність дітей із навчальними труднощами – це засвоєння математики. Ці труднощі виникають з причини низького рівня пізнавальних процесів, таких, як: увага, логіка, орієнтування у просторі та ін. Тому виникають порушення розуміння структури чисел, лівого та правого боку, складність у цифрових операціях при переході через десяток. Діти важко диференціюють геометричні фігури, відчувають труднощі при співвіднесенні їх з реальним предметом, в основі якого знаходяться.
Труднощі, з якими зустрічаються діти під час розв’язування задач:
– ознайомлення зі змістом задачі;
– перетворення простої задачі на складну;
– аналіз задачі;
– пошук способу розв’язання (неправильний вибір арифметичної дії);
– розв’язання задачі;
– помилки в обрахунках;
– відповідь та перевірка розв’язання задач.
Специфіка корекційної роботи з дітьми, у яких наявні навчальні труднощі
Виділяють три блоки в корекційній роботі з учнями, які мають навчальні труднощі:
1. Формування навчальної діяльності дітей та корекція її недоліків (формування навчальної мотивації, загально навчальних інтелектуальних вмінь, розвиток особистісних компонентів пізнавальної діяльності).
2. Розвиток психічних функцій, які забезпечують навчальну діяльність (зорового сприйняття, просторової орієнтації, фонематичного слуху, кінестетичного сприйняття, пам’яті тощо).
3. Формування базових уявлень та вмінь, які необхідні для успішного засвоєння шкільної програми.
Більшість дітей з тими чи іншими варіантами навчальних труднощів навчаються в умовах загальноосвітньої школи, тому педагог має володіти хоча б елементарними знаннями про особливості психофізичного розвитку і враховувати їх у навчанні й вихованні цієї категорії учнів. Надаємо особливості корекційної роботи у процесі навчання даної категорії дітей.
Основні завдання корекційно-виховної роботи:
– потребують розвитку всі види сприймання, особливо зорове та слухове, на базі яких розвиваються вищі психічні функції; з розвитком сприймання збагачуються різноманітні знання про навколишній світ і розуміння зв’язків між предметами та явищами, отже, розвивається мислення й мовлення дітей;
– під час корекції розвитку та навчання дитини необхідно дбати про зміцнення її працездатності, уміння зосереджувати увагу й цілеспрямовано працювати: ставити перед собою мету, усвідомлювати способи її досягнення, адекватно оцінювати результати;
–потрібно розвивати навчальну мотивацію, бажання вчитися, віру дитини у власні можливості, що можливе завдяки усвідомленню й оцінці реальних досягнень;
– допомогти дітям оволодіти різноманітними знаннями про навколишній світ, розвивати в них спостереження і досвід практичного навчання, формувати вміння самостійно добувати знання і користуватися ними;
– шукати такі види завдань, які максимально стимулюють активність дитини;
– проводити лікувально-оздоровчі заходи
– міняти види діяльності на уроці з метою відпочинку;
– здійснювати індивідуальний підхід, індивідуальну допомогу;
– давати завдання з опорою на зразки;
– проводити доступніший інструктаж щодо виконання завдань;
– для закріплення нового матеріалу давати багаторазові вказівки і вправи;
– проводити динамічне спостереження за просуванням кожної дитини;
– під час навчання дитини звертати увагу на стан різних сторін її психічної діяльності: пам’яті, уваги, мислення, мовлення, темп роботи, вміння поборювати перешкоди;
– у разі необхідності учень повинен відвідувати логопедичні заняття;
–проводити індивідуальні корекційні заняття, на заняттях використовувати різноманітні види практичної діяльності.
Важливо, щоб батьки дитини з навчальними труднощами стали активними учасниками корекційно-розвивального процесу, повірили в можливості своєї дитини і позитивний результат корекційної роботи.
Для вчителя класу, асистента вчителя інклюзивного класу, вихователя групи повинні стати правилами: відвідування сім’ї дитини, спостереження за нею в домашніх умовах, спілкування і взаємодія з батьками вдома.
Навчальні труднощі зачіпають всю психічну сферу дитини і, по суті, є системним порушенням. Тому процес навчання і виховання повинен будуватися з позицій системного підходу. Необхідно сформувати повноцінний базис для становлення вищих психічних функцій і забезпечити спеціальні психолого-педагогічні умови, необхідні для їх формування.
Корекція розвитку та навчання дітей може бути успішною лише тоді, коли вона максимально індивідуалізована, тому дуже важливо встановити причини, що зумовлюють труднощі у навчанні конкретної дитини.
Корекційні прийоми (за Гавриловим О. В.):
1.Оскільки основною характерною рисою дітей є недостатність знань про навколишній світ, необхідно акцентувати увагу на розвитку у них спостережливості, досвіду практичної діяльності, формуванні навичок і вмінь самостійно оволодівати знаннями та користуватися ними.
2. Виявити найбільш типові прогалини у знаннях з метою їх поступового заповнення для недопущення посилення відставання цих учнів від інших учнів класу.
3. Знаючи про недостатню активність і несміливість дітей в оперуванні навіть наявними у них знаннями, максимально стимулювати їхню активність на уроках, підтримувати навіть незначні успіхи й акцентувати на цьому увагу інших школярів з метою створення навколо атмосфери позитивного і дружнього до них ставлення й постійної підтримки.
4. У процесі роботи враховувати недостатнє вміння засвоювати абстрактні знання; постійно, особливо на перших етапах навчання, використовувати наочність і докладне пояснення нових, навіть не досить складних алгоритмів.
5.Ураховуючи труднощі запам’ятовування і порушення працездатності у процесі виконання практичних завдань, додатково пояснювати навчальний матеріал, давати можливість виконувати завдання у повільнішому темпі, зменшувати їхню кількість, ставити додаткові запитання з метою глибшого розкриття змісту завдання, наводити вже відомі їм аналогії.
6. Ураховуючи труднощі орієнтування в завданні, використовувати поетапну інструкцію і поетапне узагальнення, поділяти завдання на складові, формувати вміння планувати свою діяльність у процесі його вирішення, словесно звітувати про виконання.
7. Поступово підвищувати темп роботи і працездатність дитини.
8.Незважаючи на емоційне вікове відставання цих школярів, ігрові прийоми у процесі їхнього навчання зменшувати поступово, не використовуючи при цьому різких заборон, а поетапно формуючи загальноприйняті прийоми навчальної діяльності.
9.Підвищувати мотивацію навчальної і пізнавальної діяльності шляхом постійної підтримки і стимулювання, у випадку необхідності зменшувати кількість завдань, які даються на самостійне опрацювання.
Усі ці корекційні завдання виконуються безпосередньо на уроці та в позакласній діяльності дитини. Цій меті підпорядковуються зусилля педагога, психолога, батьків.
Поради педагогу:
- зосередьте увагу на сильних сторонах дитини і спирайтеся на них у процесі навчання. Водночас, будьте готові, що доведеться поступово заповнювати прогалини у знаннях, вміннях і навичках учня;
-подавайте зміст навчального матеріалу невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий, візуальний, маніпуляційний). Якомога більше повторюйте та закріплюйте вивчене;
- заохочуйте дитину, підтримуйте позитивну мотивацію навчання;
-дещо сповільніть темп навчання, зважаючи на знижені психічну витривалість і розумову працездатність дитини. Будьте терплячими, якщо дитині необхідно пояснити чи показати щось багаторазово. Віднайдіть оптимальний варіант взаємодії з ним (поясніть новий матеріал до уроку, на занятті дайте письмовий тезовий план, алгоритм дій тощо);
-розчленовуйте завдання на окремі невеликі частини. Якщо необхідно – складайте письмовий алгоритм поетапного виконання завдання. Усні інструкції давайте по одній, доки дитина не навчиться утримувати у пам’яті одразу кілька.
- практикуйте прикладне застосування набутих дитиною знань;
- спільно з дитиною покроково аналізуйте виконання завдання;
- урізноманітнюйте навчальну діяльність, однак, забезпечуйте плавний перехід від одних видів діяльності до інших;
- завдання мають відповідати можливостям дітей та виключати відчуття стійких невдач;
-надавайте дітям достатньо часу для виконання завдання та практичного застосування нових умінь і навичок, водночас, надто тривале виконання однієї вправи може стомити його;
- не перекладайте подолання проблем у навчанні лише на батьків;
- допомагайте їм усвідомлювати найменші успіхи та закріплювати їх. Учні з труднощами у навчанні потребують не авторитарних підходів у сімейних стосунках, а виваженого, доброзичливого ставлення до дитини.
Подолання труднощів у навчанні – це результат спільної тривалої та кропіткої роботи педагогів, психологів, батьків і навіть лікарів.
Список використаних джерел
https://turiysk.irc.org.ua/news/14-35-24-08-09-2020/
Підготувала Іванова Юлія Василівна, фахівець (консультант) Комунальної установи «Путивльський інклюзивно-ресурсний центр» Путивльської міської ради Сумської області