ЩО МАЮТЬ ЗРОБИТИ ПЕДАГОГІЧНІ ПРАЦІВНИКИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПОЛІТИКИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень (частина перша статті 42 Закону України «Про освіту»).
Академічна доброчесність є невід’ємною складовою забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти, а дотримання принципів академічної доброчесності під час освітнього процесу впливає не лише на якість шкільної освіти, а й на формування в учнів таких важливих цінностей, як чесність, довіра, справедливість, взаємоповага, відповідальність.
Для реалізації політики академічної доброчесності у закладі освіти педагогічні працівники мають:
- неухильно дотримуватись принципів академічної доброчесності та власним прикладом демонструвати важливість дотримання норм академічної доброчесності у педагогічній діяльності (посилання на джерела, які використовуються в роботі, справедливе оцінювання навчальних досягнень учнів, підбір завдань, які відповідають віковим можливостям учнів);
- інформувати учнів про необхідність дотримання академічної добро- чесності. Це має відбуватись наскрізно: під час проведення навчальних занять, у позаурочних заходах, за допомогою наочної інформації (наприклад, наголошувати на дотриманні таких якостей, як старанність, самостійність у навчанні, відповідальність за свої рішення, чесність здобуття оцінок тощо);
- інформувати батьків про необхідність дотримання академічної доброчесності (наприклад, придбання дітям збірників готових домашніх завдань, виконання за дітей домашніх завдань, практичних робіт є безпосереднім порушенням принципів академічної доброчесності);
- спрямовувати зміст завдань під час проведення навчальних занять на творчу та аналітичну роботу учнів, ставити проблемні питання, на які немає готової відповіді в підручнику чи інших джерелах.
- виконання дослідницьких і творчих завдань, проєктів;
- не обмежуватись використанням стандартизованих завдань з підручника. Розробляти такі завдання, які спонукають учнів критично мислити;
- практикувати в освітньому процесі написання тематичних творчих есе замість рефератів зі скомпільованою інформацією з інших джерел;
- застосовувати компетентнісний підхід у навчанні. Звести до мінімуму завдання на перевірку знань. Використовувати відкриті питання, щоб перевірити рівень володіння навичками, а не знаннями.
ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ В РОБОТІ:
Проєкт сприяння академічній доброчесності в Україні http://surl.li/itdx
Академічна доброчесність. Онлайн-курс для вчителів старших класів http://surl.li/orjyn
Методичні вказівки для вчителів та зошит «Виховуємо академічну доброчесність в школі» http://surl.li/oqtws