ШАНОВНІ БАТЬКИ!
Ви можете організувати автоматизацію звука у вигляді ігрових логопедичних занять. Логопедичні заняття повинні тривати для дітей до 4-5 років 15-20 хвилин, для cтарших — 30 хвилин. Не можна допускати втомлюваності малюка.
Етапи Автоматизації
Звертаю увагу на те, що переходити до наступного етапу можна лише за умови автоматизації звука у попередньому етапі!
- Автоматизація звука [Л] у складах.
- Автоматизація звука [Л] у словах з прямими складами.
- Автоматизація звука [Л] у словах зі зворотними складами.
- Автоматизація звука [Л] у словах зі збігом приголосних.
- Автоматизація звука [Л] у чистомовках.
- Автоматизація звука [Л] у словосполученнях.
- Автоматизація звука [Л] у реченнях.
- Введення звука у зв’язне мовлення.
Окремо ведеться робота по диференціації звуків
Автоматизація звуків: правила, послідовність
Після постановки звука його вимову обов’язково необхідно закріпити – автоматизувати. Якщо цього не зробити, в повсякденному мовленні дитина буде вимовляти свій колишній дефектний звук.
Автоматизація звука – це доведення його вимови дитиною до автоматизму за допомогою виконання регулярних мовленнєвих тренувань – логопедичних вправ та ігор.
Послідовність вправ для автоматизації звуків
Послідовність автоматизації звуків буде описана на прикладі автоматизації звука [р].
- Автоматизація звуків у відкритих складах, коли голосний звук стоїть після приголосного ([ра]). Дитина повинна повторювати за дорослим склади: [ра],[ре],[ри],[ро],[ру]. Якщо автоматизується м’який звук ([р’]), то замість голосних додаються букви я, ю, є, і.
- Автоматизація звуків на початку слова перед голосним звуком. Дитина повинна вимовляти слова: рама, риба, робот.
- Автоматизація звуків у закритих складах, коли приголосний звук іде після голосного [ар]. Дитина повинна повторювати склади: [ар], [ер], [ир], [ор], [ур], [ір].
- Автоматизація звуків в середині слова між голосними звуками ([ара]). Дитина повинна вимовляти слова: нора, береза, ворота, корона. Якщо це завдання виявиться для дитини важким, можна використати такий логопедичний прийом: нехай дитина спочатку повторює відкритий склад з цим звуком, а потім слово з цим складом. Наприклад, [ра] – нора, [ре] – береза, [ро] – корона тощо.
- Автоматизація звуків в кінці слова. Дитина повинна вимовляти слова: комар, буквар, бобер, сир, мур. Якщо виникають труднощі, використовуйте описаний вище логопедичний прийом: нехай дитина спочатку повторює закритий склад з цим звуком, а потім слово з цим складом. Наприклад, [ар] – комар, [ер] – бобер, [ир] – сир тощо.
- Автоматизація звуків в словах після приголосного звука перед голосним. Дитина повинна вимовляти слова: три, трава, дрова, труба, відро, метро, цифра.
- Автоматизація звуків в словах після голосного звука перед приголосним. Дитина повинна вимовляти: фарби, картон, серветка, форма, йогурт.
- Автоматизація звуків у логопедичних чистомовках.
Логопедичні чистомовки – це ритмізовані, римовані речення, насичені великою кількістю складів та слів для автоматизації певного звуку. Зазвичай логопедичні чистомовки побудовані так: перша частина – три склади на заданий звук, друга частина – римоване з цими складами речення з тим же звуком. Наприклад, ра, ра, ра – дуже рада дітвора.
- Автоматизація звуків у словосполученнях. Дитина повинна повторювати за дорослим словосполучення, в яких зустрічається заданий звук. Наприклад: чорний рояль, каркання ворони.
- Автоматизація звуків у реченнях. Дитина повинна повторювати за дорослим речення, в яких неодноразово зустрічається заданий звук. Наприклад: Рая продає пиріжки і ватрушки. На городі росте кріп і петрушка.
- Автоматизація звуків у віршах. Дитина повинна повторювати за дорослим або розповідати напам’ять вірші, насичені звуком, що автоматизується.
- Автоматизація звуків у самостійному мовленні дитини.
Бажаю успіхів!