БЕЗОПЛАТНА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ВЕТЕРАНАМ ВІЙНИ ТА ЧЛЕНАМ ЇХ СІМЕЙ
Постановою КМУ від 29.11.2022 № 1338 визначається механізм надання безоплатної психологічної допомоги особам, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, постраждалим учасникам Революції Гідності, членам сімей таких осіб (дружина/чоловік, повнолітні діти і батьки) та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни і членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.
Також на період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення отримати послуги мають право військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані, добровольці тероборони), поліцейські, особи рядового та начальницького складу ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, співробітники Служби судової охорони, які брали безпосередню участь у заходах забезпечення оборони України та члени їх сімей.
Психологічна допомога надається за трьома рівнями:
соціально-психологічна підтримка та супровід;
психологічна реабілітація;
комплексна медико-психологічна реабілітація.
Рівень необхідних психологічних послуг визначається за результатами психологічної діагностики з урахуванням життєвих обставин отримувача, стану здоров’я та психічного стану.
Психологічна допомога першого рівня надається службами охорони психічного здоров’я на базі системи первинної медичної допомоги. Також можуть залучатися особи, які не є фахівцями у сфері психічного здоров’я, але пройшли відповідну підготовку, в тому числі члени громадських об’єднань ветеранів та осіб з інвалідністю, працівники закладів охорони здоров’я та закладів освіти, працівники органів військового обліку, зокрема центрів комплектування та соціальної підтримки, соціальних служб, інші громадські та благодійні організації, релігійні організації.
Допомога має на меті сприяння соціальній адаптації отримувачів послуг, їх соціально-психологічну підтримку та супровід та передбачає сприяння психічному здоров’ю та психосоціальному благополуччю, а також здійснення профілактичних заходів щодо груп, сімей та окремих осіб, які мають найвищий ризик потрапляння у складні життєві обставини через вплив несприятливих зовнішніх або внутрішніх факторів.
На другому рівні психологічна реабілітація спрямована на розв’язання актуальних або специфічних психологічних проблем отримувача послуг, які виникли, зокрема, внаслідок психологічного травмування в екстремальних ситуаціях (участі у бойових діях, перебування у полоні, відбування покарання тощо), в надзвичайних ситуаціях (пожежі, руйнування будинків тощо), в кризових ситуаціях (розлучення, смерть близьких людей тощо).
На третьому рівні допомога має на меті відновлення або компенсацію порушених психічних функцій, особистісних властивостей і системи стосунків отримувачів послуг, створення умов для повноцінного виходу із психологічної кризи з метою збереження їх здоров’я, відновлення боєздатності або працездатності, психічних і соціальних механізмів адаптації, що впливає на ефективність соціальної поведінки та якість життя, та сприяння їх посткризовому зростанню.
Для отримання психологічної допомоги першого рівня отримувач послуг може звернутися безпосередньо до суб’єкта надання послуг, другого рівня – до суб’єкта надання послуг або до Мінветеранів із заявою в електронній формі через Єдиний державний реєстр ветеранів війни або Єдиний державний вебпортал електронних послуг чи його мобільний додаток (Дія). Перелік суб’єктів 2 та 3 рівнів психологічної допомоги розміщений за посиланням https://mva.gov.ua/ua/veteranam/likuvannya-ta-reabilitaciya/centri-z-nadannya-poslug-psihologichnoyi-reabilitaciyi/reyestr-postachalnikiv-poslug-iz-psihologichnoyi-reabilitaciyi-2022-rik
Підставою для отримання психологічних послуг, які надаються суб’єктом надання послуг на третьому рівні психологічної допомоги, є:
1) направлення лікаря з надання первинної медичної допомоги з яким укладено декларацію, або направлення лікуючого лікаря в разі надання психологічної допомоги одночасно з наданням медичної допомоги в стаціонарних умовах;
2) направлення суб’єкта надання послуг, що надає психологічну допомогу другого рівня;
3) особисте звернення отримувача послуг.